(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral-activation-treatment

(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral-activation-treatment

(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral Activation Treatment
(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral-activation-treatment

(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral-activation-treatment

(درمان فعال سازی رفتاری)Behavioral Activation Treatment

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان گراس


پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان گراس

پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان در 23 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان گراس

پروتکل آموزش تنظیم هیجان
پکیج آموزش تنظیم هیجان
آموزش تنظیم هیجان گراس
دانلود پروتکل آموزش تنظیم هیجان
خرید پروتکل آموزش تنظیم هیجان
جلسات آموزش تنظیم هیجان گراس
تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس
تنظیم هیجان گراس
مدل گراس
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 76 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23

پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان گراس در 23 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 8 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

23 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.



فهرست مطالب:

جلسه اول: آشنایی و برقراری ارتباط اعضا با یکدیگر
جلسه دوم: انتخاب موقعیت - هدف جلسه: ارائه آموزش هیجانی
جلسه سوم: انتخاب موقعیت - هدف: ارزیابی میزان آسیب پذیری هیجانی و مهارت های هیجانی اعضاء
جلسه چهارم: اصلاح موقعیت - هدف: ایجاد تغییر در موقعیت برانگیزاننده ی هیجان
جلسه پنجم: گسترش توجه - هدف: آموزش مهارت های تغییر توجه
جلسه ششم: ارزیابی شناختی - هدف: تغییر ارزیابی های شناختی
جلسه هفتم: تعدیل پاسخ - هدف: تغییر پیامدهای رفتاری و فیزیولوژیکی هیجان
جلسه هشتم: ارزیابی و کاربرد - هدف: ارزیابی مجدد و برنامه ریزی برای کاربرد آموزش ها
اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان از طریق مدل گراس
مرحله ی اول: انتخاب موقعیت
مرحله دوم: اصلاح موقعیت
مرحله سوم: گسترش توجه
مرحله ی چهارم: تغییر شناختی
مرحله ی پنجم: تعدیل پاسخ
منابع

 


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
موضوع جلسه: آشنایی و برقراری ارتباط اعضا با یکدیگر
اهداف جلسه:
1. آشنایی اعضای گروه با یکدیگر و شروع رابطه متقابل رهبر گروه (روانشناس) و اعضا
2. بیان اهداف اصلی و فرعی گروه و گفتگوی اعضا راجع به اهداف فرعی و جمعی
3. بیان منطق و مراحل مداخله
4. بیان چارچوب و قواعد شرکت در گروه

دستور جلسه
1.  اعضای گروه، تمرین هایی با هدف آشنایی با یکدیگر انجام دادند. از جمله، نوعی بازی با اسامی یکدیگر که می تواند فرصتی برای آشنایی بیشتر اعضا با هم را فراهم کند. این بازی شامل سه مرحله است: در مرحله اول اعضای گروه، به صورت دایره نشسته و هر کدام به نوبت اسم کوچک خود را می گویند. در مرحله دوم، هر نفر ابتدا نام عضو قبلی و بعد نام خودش را می آورد و به همین ترتیب هر عضو سعی دارد نام دیگر اعضای گروه را بیاموزد. در مرحله سوم، هر یک از اعضا در مورد خودش و راجع به ویژگی های مثبت خود گفتگو می کنند.
2.    در ابتدا راجع به اهداف تشکیل گروه صحبت شد. پس از آن، افراد فهرستی از هدف های فردی خود نوشته و آن را درجه بندی کرده و پس از آن به نوبت راجع به آن گفتگو کردند.
تکلیف: از افراد خواسته شد، در طول هفته آینده اگر به دلیل رخداد خاصی یا فکر کردن به یک رخداد، در یک حالت هیجانی (غم، نگرانی، ترس، تنفر، احساس گناه و ...) درگیر شدند آن را در یک دفتر یادداشت کرده و در جلسه بعد یادداشت های خود را با دیگر اعضا در میان بگذارند.

بازخورد: اعضای گروه، نقطه نظر خود در مورد تجربه ی خاص این جلسه را بیان کردند.

جلسه دوم
موضوع جلسه: انتخاب موقعیت
هدف جلسه: ارائه آموزش هیجانی
دستور جلسه
بخش اول: در آغاز، تکلیف جلسه قبل مرور شد. اعضا تجربه های هیجانی خود را با همدیگر در میان گذاشتند. این تجربه ها در چند بعد طبقه بندی شد: کدام رویداد برانگیزاننده ی این حالت هیجانی بود؟ این رویداد خاص منجر به بروز چه تغییرات بدنی خاصی در شما شد؟ چه تغییراتی در حالت چهره ی شما ایجاد شد؟ و چه رفتاری در نتیجه ی آن حالت هیجانی داشتید؟ در نهایت موفقیت های اعضا مورد تشویق و تصدیق قرار گرفت.

بخش دوم: راجع به چیستی هیجان گفتگویی بین اعضا داشتیم. هر یک از آنان تعریف خاص خود از هیجان را ارائه داده و در نهایت به یک تعریف واحد رسیدیم. انواع هیجانها (ترس، خشم، غم، شادی، نگرانی و ....) چه مثبت و چه منفی شمرده شده و ابعاد هر هیجان معرفی گردید. همچنین برای ثبت هیجان ها کارت یادداشت روزانه تهیه شد. هر عضو یک کارت دریافت کرد. 

بخش سوم: عملا فرصتی فراهم شد که اعضا چند هیجان اصلی را تجربه کنند. آنها در حین تجربه ی حالت هیجانی به تفکیک ابعاد بدنی، ذهنی و احساسی هر هیجان پرداختند و برای نمونه، یکی از خانه های کارت یادداشت روزانه ی خود را تکمیل نمودند.
تکلیف: اعضای گروه ملزم به ثبت هیجان هایی شدند که در طول هفته ی آینده احتمالا تجربه می کنند. این بار، این هیجان ها باید با توجه به ابعاد چندگانه ی خود (رویداد برانگیزاننده، تغییرات بدنی، حالت چهره و تمایلات برای عمل) ثبت شوند.
بازخورد: اعضای گروه، نقطه نظر خود در مورد تجربه ی خاص این جلسه و جلسات پیشین را بیان کردند.

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش تنظیم هیجان گراس

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری


پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری در 20 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
پکیج آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
دانلود پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
خرید پروتکل آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
جلسات آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
پکیج آموزش راهبردهای شناختی
برنامه آموزش راهبردهای شناختی یادگیری
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری در 20 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 10 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

20 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.



فهرست مطالب:

جلسه اول: معرفی جلسات آموزش راهبردهای شناختی

جلسه دوم: نقشه مفهومی

جلسه سوم: بسط و گسترش عبارات و کلمات و جملات

جلسه چهارم: تجسم

جلسه پنجم: آموزش قوت و ضعف یادگیری دیداری

جلسه ششم: تداعی و تقطیع

جلسه هفتم: مورد سؤال قرار دادن خود و پیگردی

جلسه هشتم: خط کشدن زیر عبارات و جملات و سرنخ دهی

جلسه نهم: استفاده از یادیار و صدای کلمات

جلسه دهم: بحث و نتیجه گیری

 


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
موضوع جلسه: برقراری ارتباط و معرفی اعضا به یکدیگر
اهداف جلسه:
۱- آشنایی و معرفی اعضاء
۲- بیان اهداف جلسات
۳- بازخورد و بحث در مورد موضوع جلسه
۴- ارائه تکلیف
روش اجرا جلسه با سلام و احوالپرسی شروع می شود. بعد از برقراری ارتباط و خوش آمدگویی به دانش آموزان برای آنها تشریح می شود که هدف از این جلسات بهبود عملکرد تحصیلی آنهاست. بدین منظور ده جلسه به صورت هفته ای سه بار و به مدت یک ساعت طراحی شده است و دانش آموزان در طول این ده جلسه با یکدیگر در جلسات شرکت می کنند.
سپس وظایف دانش آموزان بیان می شود که عبارت است از:
شرکت به موقع در جلسات، عدم غیبت، حضور فعال در جلسات، انجام دقیق تمرین ها و تکالیف.
روانشناس از دانش آموزان می خواهد احساس خود را از حضور در جلسات بیان نمایند و شرایطی که باعث می شود بهتر بتوانند در جلسات شرکت کنند و بهترین استفاده از آن را ببرند بیان نمایند. سپس پیش آزمون به اجرا در می آید.
تکلیف: نقاط مثبت و منفی خود را در کلاس بیان نمایند و چه عواملی باعث عدم استفاده آن ها از بحث های جلسات می شود را یاداشت و مطرح نمایند.
بازخورد:
در ادامه از دانش آموزان در مورد جلسه اول بازخورد دریافت می شود که شامل سؤالات زیر است:
1- آیا مواردی که در جلسه بیان شد برای شما اهمیت داشت؟
۲- در جلسه امروز چقدر احساس کردید که می توانید به روانشناس اعتماد کنید؟
۳- چه احساسی در مورد این جلسات دارید؟
جلسه دوم
موضوع جلسه: راهبرد تکرار و مرور ذهنی
اهداف جلسه: 1- آموزش راهبرد تکرار و مرور ذهنی
۲- چگونگی استفاده از تکرار و مرور ذهنی
٣- توانایی بکارگیری تکرار و مرور ذهنی

روش اجرا
در شروع جلسه، از جلسه قبل بازخورد دریافت می گردد. بررسی تکالیف انجام شده در خانه و رفع مشکلی که با آن در انجام تکلیف در خانه با آن روبرو بوده اند. سپس به توضیح اینکه تکرار عامل مهمی در حفظ و نگهداری اطلاعات در حافظه کوتاه مدت است و از زوال اطلاعات بر اثر گذشت زمان جلوگیری می کند و تکرار باعث فعال نگه داشتن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت می شود. مثلا به دانش آموزان یاد داده می شود در کلمه، اصطلاح با جمله ای که مشکل دارند آن را تا ده بار با خود تکرار کرده و پنج بار آن را از لحاظ ذهنی مرور نمایند.
لیستی جهت تمرین دانش آموزان تهیه و در اختیار آنان قرار داده می شود تا به وسیله آن تمرینات خود را انجام دهند و تمرینات آنان بصورت یک شکل انجام پذیرد.

برگه تمرین شماره 1

تکلیف:
شناسایی کلمات و اصطلاحاتی که در طول جلسه و در کلاس درس با آن مشکل داشته اید شناسایی و در آن را در لیست بنویسد و به تمرین آن بپردازید.
بازخورد:
1- آیا در این جلسه موردی بود که شما را ناراحت کند.
۲- چقد در انجام تمرین موفق بودید.

دانلود پکیج (پروتکل) آموزش راهبردهای شناختی یادگیری

دانلود پروتکل تاب آوری - پکیج تاب آوری


پروتکل تاب آوری - پکیج تاب آوری

دانلود پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستین پکیج آموزشی تاب آوری پروتکل آموزش تاب آوری

دانلود پروتکل تاب آوری - پکیج تاب آوری

پروتکل تاب آوری
 پکیج آموزش تاب آوری
دانلود پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستین
پکیج آموزشی تاب آوری
پکیج تاب آوری
پروتکل آموزش تاب آوری
پروتکل آموزش تاب آوری هندرسون و میلستسن
پکیج آموزش تاب آوری هندرسون و میلستسن
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 539 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

تعداد جلسات:   12

تعداد صفحات:  26

نوع فایل: PDF و WORD قابل ویرایش

 

بخشی از متن فایل:

عناوین هر جلسه:

آشنایی با مخاطبان ، برقراری ارتباط، آشنا کردن آنها با تاب آوری و قوانین شرکت در کارگاه

خودآگاهی، با هدف آگاهی نسبت به توانمندیهای خود

ارزشمندی ، با هدف تقویت عزت نفس

ارتباط مؤثر، با هدف ارتقاء تونایی افراد در برقراری ارتباط

پیوندجویی، با هدف برقراری روابط اجتماعی و دوست یابی

آینده نگری و تعیین هدف و چگونگی دست یابی به آن

خودکارآمدی با هدف اتخاذ تصمیم های درست در زندگی

خودکارآمدی در حل مسأله

خودکارآمدی در مسئولیت پذیری

کنترل هیجانات، با هدف مدیریت خشم، مدیریت اضطراب و استرس

معنامندی با هدف تقویت حس معنویت و ایمان

افزایش آگاهی در زمینه بیماری های دوران نوجوانی

جلسه اول

موضوع: برقراری ارتباط با مخاطبان و آشنا کردن آنها با تاب آوری و قوانین شرکت در کارگاه

روش: سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی

وسایل مورد نیاز: تخته، گچ، بروشورهای آموزشی برای توزیع، رایانه، پروژکتور

شرح فعالیت ها:

 در ابتدای جلسه مجری طرح خودش را به صورت کامل معرفی و از شرکت کنندگان نیز می خواهد تا خودشان را به صورت دقیق معرفی کنند، این اطلاعات معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، وضعیت خانوادگی و تحصیلی و علایق و سرگرمی ها می باشد. سپس مجری طرح با تقسیم بندی شرکت کنندگان به گروه های مختلف سعی می کند ارتباط صمیمانه ای بین آنها برقرار کند. در ادامه مجری طرح طی سخنانی شرکت کنندگان را با اهداف و قوانین شرکت در کارگاه آشنا می کند و قوانین را به صورت برگه های توزیعی در اختیار تک تک شرکت کنندگان قرار می دهد تا آنها را به صورت مکتوب داشته باشند. تعدادی از قوانین شرکت در کارگاه به شرح زیر است:

-به خود و دیگر افراد گروه احترام بگذارید.

-از تحقیر کردن خود و دیگران خودداری کنید.

-برای بازخورد دادن به یکدیگر از روشی محترمانه استفاده کنید.

-رازداری خارج از گروه را رعایت کنید.

-تکالیف منزل را حتماً انجام دهید حتی اگر غلط باشد.

-حقوق دیگران را رعایت کنید.

بعد از اینکه شرکت کنندگان با اهداف، روند آموزش و قوانین شرکت در کارگاه آشنا شدند، تعریف ساده ای از تاب آوری و نقش آن در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و بهبود کیفیت زندگی  به شرکت کنندگان ارائه می‌شود و بروشورهایی نیز در این زمینه بین آنها توزیع می‌گردد تا آن را تا هفته آینده مطالعه کنند. به این ترتیب جلسه اول آموزش خاتمه می‌یابد.

دانلود پروتکل تاب آوری - پکیج تاب آوری

دانلود پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)

پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)

پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس) در 22 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)

پروتکل درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
پکیج درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
دانلود پروتکل درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
خرید پروتکل درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
جلسات درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22

پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس) در 22 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 6 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

22 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.



فهرست مطالب:

جلسه اول

برقراری رابطه درمانی با بیمار

انجام پیش آزمون

بیان کلی ایمن سازی در مقابل استرس

جلسه دوم

آموزش تکنیک تن آرامی پیش رونده

جلسه سوم

تمرین تن آرامی پیش رونده

آموزش تکنیک توجه برگردانی

جلسه چهارم

تمرین تن آرامی پیش رونده

تمرین تکنیک توجه برگردانی

آموزش بازسازی شناختی

جلسه پنجم

تمرین تن آرامی پیش رونده

تمرین تکنیک توجه برگردانی

تمرین بازسازی شناختی

آموزش خودگویی هدایت شده

جلسه ششم

تمرین مهارت های قبلی

آموزش حل مسأله

 


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
- بیان کلی ایمن سازی در مقابل استرس
بازسازی شناختی مایکنبام
هدف برنامه آموزش کنترل استرس تشویق شرکت کنندگان به حذف استرس از زندگی نیست. چنان که سلیه (۱۹۷۶) اشاره کرده است، زندگی بدون چالش با موقعیت های پراسترس، خسته کننده و کسالت آور خواهد بود. در عوض هدف آموزش کنترل استرس این است که مراجعین را با ماهیت و اثر استرس آگاه کنیم و به آنها یاد آوری کنیم که برای مقابله با استرس دارای انواع مهارت های درون فردی و بین فردی هستند (نقل از مایکنبام، ۲۰۰۷).
مایکنام (۲۰۰۷) برای ایمن سازی در مقابل استرس سه مرحله آموزشی را به شرح زیر توضیح داده است: الف) مرحله مفهوم سازی: این مرحله شامل یک ارزیابی جامع و کامل جهت شناسایی تعیین کننده های مشکل، صورت بندی مشکل و طرح درمانی، معرفی الگوی مفهومی و آموزش درمانجو برای تحلیل مشکلات به طور مستقل می باشد. مرحله مفهوم سازی اولیه در حدود یک سوم کل آموزش را در بر می گیرد. این مرحله خواه در یک آموزش یک ساعتی برای آماده کردن بیماران برای عمل جراحی، یا در کار ۲۰ جلسه ای با بیماران مبتلا به دردهای جسمانی به کار می رود. اهداف این مرحله عبارتند از:
۱) ایجاد رابطه همکارانه با مراجع و در مواقع مورد لزوم با افراد مهم دیگر (مثل همسر).
۲) بحث درباره علایم و مسایل مربوط به استرس مراجع و تمرکز روی تجزیه و تحلیل موقعیت.
۳) گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه ها، پرسشنامه ها، روش های خود بازنگری، تکنیکهایی بر پایه تصویر سازی ذهنی و ارزشیابی های رفتاری.
4) ارزشیابی انتظارات مراجع درباره فایده برنامه آموزش و تنظیم برنامه های درمانی و ایجاد اهداف کوتاه مدت، مرحله میانی درمان و اهداف دراز مدت.
۵) تعلیم دادن مراجع درباره ماهیت تعاملی استرس و مقابله با آن، و توجه به نقش شناخت ها و هیجانات در پیدایش و تداوم استرس.
6) ارایه یک مدل مفهومی یا مفهوم سازی مجدد از واکنش های استرس مراجع.
۷) پیش بینی و فرض مقاومت احتمالی مراجع و دلایل او برای عدم علاقه مندی به درمان
گرد آوری اطلاعات و جمع بندی: وظیفه اولیه درمانگر ایجاد رابطه با درمانجو و جمع آوری اطلاعات برای برنامه آموزشی است که از روش های زیر انجام می پذیرد
مصاحبه: ایمن سازی در مقابل استرس معمولا با مصاحبه نیمه سازمان یافته ای شروع می شود که با مشکل مراجع خاص تطبیق می یابد (مایکنبام، ۲۰۰۷). واضح است که در مصاحبه با بیمار جسمی که درد او به استرس وابسته است (مثل فرد مبتلا به سردرد عصبی) در مقابل فردی که دارای شغل استرس زاست، باید شیوه های متفاوتی را پیش گیریم. با وجود این که به نظر می رسد تفاوت هایی در این مصاحبه های متنوع وجود داشته باشد، نقطه مشترک بین همه این مصاحبه ها عبارت است از سبک بررسی مصاحبه کننده و تلاش عمومی برای شناسایی عوامل تعیین کننده رشدی و رایج واکنش های پر استرس مراجع باید در نظر داشت که مصاحبه یک آزمایش مقطعی نیست، بلکه تلاشی است سازمان یافته برای فهم بهتر استرس مراجع و مهارت های مقابله ای او.
یادآوری براساس تصویر سازی ذهنی: یکی از راه های مهم مراجع برای بیان اطلاعات مورد لزوم استفاده از روش یادآوری براساس تصویر سازی ذهنی است. این نوع تصویر سازی اغلب مراجع را یاری می کند تا به جنبه ها یا جزئیاتی از پاسخ استرسی خود که احتمالا در شرایطی دیگر آنها را نادیده می انگاشت یا در مصاحبه ی مستقیم تاکید کمتری به آنها می شد، توجه نماید. به این ترتیب مراجع می تواند به عنوان بخشی از فرایند تعامل به بیان افکار، احساسات، تصاویر ذهنی و رفتارهایی که در احساسات استرس او سهیم بودهاند، بپردازد. هدف از این کار کمک به مراجع برای درک این موضوع که شخص صرفا قربانی استرس نیست، می باشد. نحوه ارزیابی رویدادها مثلا این که شخصی چه احساسی دارد، چه افکاری در ذهن خود می پروراند و چگونه رفتار می کند، می تواند در تجربه احساس استرس سهیم باشد. مصاحبه های اولیه و روش یاد آوری تصویر سازی ذهنی برای جلب همکاری مراجع در جمع آوری اطلاعاتی طرح می شود که از این طریق وی دیدگاه تعاملی استرس را بپذیرد.
مرحله اول ایمن سازی در مقابل استرس با ارائه یک مدل مفهومی یا یک مفهوم سازی مجدد از استرس مراجع توسط درمانگر خاتمه می یابد. مدل مفهومی همانند سایر ویژگی های ایمن سازی در مقابل استرس به شیوه ای که اطلاعات خود مراجع را به عنوان وسیله ای برای تنظیم مجدد ماهیت استرس او به کار می رود، ارائه می شود. به عبارت دیگر درمانگر با گوش دادن دقیق و بررسی روش شناختی وظیفه خود را انجام می دهد. درمانگر در سرتاسر این مرحله همراه با درمانجوبه بررسی تک تک نکات مهم می پردازد. فرایند مفهوم سازی مجدد چند هدف اصلی را دنبال می کند:
۱) ابزاری برای جمع بندی منابع گوناگون اطلاعات و ارائه ماهیت تعاملی استرس و مقابله با آن را مهیا می سازد(مثل پروراندن افزایش آگاهی از نقش فرایندهای ارزیابی).
۲) علایم مراجع (شکایات بدنی، افکار، احساسات و رفتارهای غیر انطباقی) را به مشکلات خاصی که قابل استناد به مسایل مهمتری است ترجمه می کند و آنها را از حالت مسایل آشفته ساز، نومید کننده، غیر قابل تفکیک و کنترل ناپذیر خارج می سازد.
۳) استرس مراجع را در قالب اصطلاحاتی جدید طرح می کند که یا تابع راه حل هایی است یا شخص می تواند آن را راحت تر قبول کند، یا در آن معنا را بیابد.
4) به مراجع کمک می کند تا بفهمد که استرس از چندین مرحله گوناگون می گذرد و تا اندازهای تحت کنترل خود اوست.
5) مراجع را برای پذیرفتن مداخلاتی که در برنامه درمانی یا آموزشی گنجانیده شده است آماده می کند. هم چنان که مراجع استرس خود را از دیدگاه تعاملی می نگرد یا آن را دوباره تنظیم می کند می تواند براساس شناخت خود مداخلات خاصی را پیشنهاد کند.
6) این انتظار مثبت را به وجود می آورد که درمان های ارائه شده حقیقتا برای حل مشکلات مراجع مناسبند.
ب) مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها: این مرحله مستلزم آموزش مهارت های ضروری برای مثال پرت کردن حواس، بازسازی شناختی، حل مسئله، خودگویی کلامی هدایت شده، آرمیدگی و ابراز وجود است. هدف مرحله دوم آموزش ایمنی سازی در مقابل استرس اطمینان یافتن از این نکته است که مراجع ظرفیت اجرای موثر پاسخ های مقابله ای را پیدا کند. در این مرحله نیز مانند مراحل قبلی درمانجو همکار درمانگر است. در مانجو درباره شیوه های کاهش استرس یا اجتناب از آن چه پیشنهاداتی ارائه می دهد؟ در گذشته کدام چالش های مراجع موثر بوده یا اثری نداشته است؟ چنین بررسی هایی به منظور بیرون کشیدن نگرش ها و انتظارات درمانجو درباره روش های اختصاصی کنترل استرس به کار می رود. مهارت - های مقابله در آموزش براساس نیازهای گروه خاص و اهداف آموزش متفاوت است. خزانه مقابله با نیازهای گروه خاص منطبق می شود. مثلا ایمن سازی در مقابل استرس برای بیماران مبتلا به درد ممکن است آموزش کنترل توجه باشد، ولی برای بیماران دچار حملات خشم مهارتهای ارتباطی مناسب ترین شیوه درمان به حساب می آید. برای قربانیان حوادث ناگوار (مثل تجاوز جنسی) ممکن است فرایند انکار در آغاز آموزش مفید باشد که در مراحل بعدی با مسئله گشایی و بازسازی شناختی تکمیل می گردد...

دانلود پکیج (پروتکل) درمان بازسازی شناختی (ایمنی سازی در مقابل استرس)